Pilates

Pilateksen pääasiallisena tavoitteena on parantaa kehon toimintaa kehittämällä monipuolisesti lihaskuntoa, liikkuvuutta ja kehotietoisuutta, jotka ovat edellytyksiä hyvän kehonhallinnan kehittymiselle. Täsmällisesti ja keskittyneesti tehdyt harjoitukset hengityksen avustamana luovat pohjan kehon tarkoituksenmukaiselle toiminnalle ja antavat onnistumisen elämyksiä myös muissa aktiviteeteissa.

Tutustu pilatekseen esittelyvideomme avulla (video on julkaistu 15.8.2020).

Pilates – mitä se on?

Pilatesmenetelmä on Yhdysvalloissa varsinaisen uransa tehneen mutta alunperin saksalaisen Joseph Hubertus Pilateksen (1883–1967) luoma kehonhallintamenetelmä. Sen pääasiallisena tavoitteena on parantaa kehon toimintaa kehittämällä monipuolisesti lihaskuntoa, liikkuvuutta ja kehotietoisuutta, jotka ovat edellytyksiä hyvän kehonhallinnan kehittymiselle. Täsmällisesti ja keskittyneesti tehdyt harjoitukset hengityksen avustamana luovat pohjan kehon tarkoituksenmukaiselle toiminnalle.

Pilateksen hyödyt

Pilatesharjoitteet käynnistyvät keskivartalon syvien lihasten aktivoimisesta, ja useimmiten ne toteutetaan lateraalisen hengityksen rytmissä. Niissä pyritään myös sitomaan kehon eri osat hyvään toiminnalliseen yhteyteen toistensa kanssa. Menetelmä vahvistaa syviä, hyvää ryhtiä ylläpitäviä lihaksia, jotka myös koordinoivat taloudellista ja vähäenergistä tuki- ja liikuntaelinten käyttöä.

Pilateksen periaatteet

Menetelmän harjoittelu vaatii tarkkaa keskittymistä ja harjoitteiden täsmällistä suorittamista, jotta siitä saisi parhaimman mahdollisen hyödyn irti. Pilatesliikkeiden teho perustuukin kuuteen harjoittelua ohjaavaan periaatteeseen: tarkkuus, keskittyminen, keskustan käyttö, hallinta, virtaus ja hengittäminen. Pilatesharjoittelu kehittää voimaa, liikkuvuutta, kehonhallintaa sekä kehotietoisuutta.

Matolla ja laitteilla

Pilatesta voi harjoitella yksityis- ja ryhmätunneilla, matolla ja pilateslaitteilla. Pilateslaitteet ovat menetelmän luojan, Joseph Pilateksen kehittämiä pilatesharjoitteluun tarkoitettuja laitteita. Useimmat niistä toimivat jousivastuksilla.

Pilates on kaikenikäisille ja -kuntoisille liikkujille sopiva, looginen ja aina uusia haasteita tarjoava liikuntamuoto. Pilatesharjoittelu kannattaa aloittaa pilatesohjaajakoulutuksen saaneen ohjaajan kanssa, jolloin harjoittelu on turvallista ja liikkeet räätälöidään itselle sopivaksi.

Etsi alueesi pilatesosaaja
Pilatesta voi harjoittaa oman kehon painolla tai laitteiden avulla.

Pilateslaitteet esittelyssä

Reformer

Reformer-laite on sänkymäinen kehikko, jonka pohjana on pyörillä liikkuva kelkkaosa. Kelkka kiinnitetään jousiin, jotka toimivat harjoitteluvastuksina. Reformer-harjoittelua varten Joseph Pilates loi oman klassisen liikerepertuaarinsa, johon harjoittelu nykyäänkin perustuu.

Cadillac

Cadillac (tai trapeze table) on pilateslaitteista kookkain. Myös sen perustana on sänkymäinen patja. Patjan ympärillä on metallinen kehikko, johon kiinnittyy eri vahvuisia jousia ja tankoja. Cadillac-harjoituksia voi tehdä myös ”puolikkaalla Cadillacilla” tai tornipäädyllä, joka on mahdollista yhdistää esimerkiksi Reformer-laitteeseen.

Kaaret

Ladder barrel, Spine corrector ja Mini barrel ovat kaarimaisia pilateslaitteita. Jousivastusten sijaan näiden laitteiden teho perustuu niiden kaarevaan muotoon, jonka avulla voidaan tukea ja haastaa tehokkaasti kehon voima- ja liikkuvuusominaisuuksia.

Tuolit

Wunda Chair on tuolimainen väline, jossa vastuksena toimii jousiin kiinnitetty pedaali. Pienestä koostaan huolimatta se haastaa harjoittelijaa kaikkiin liikesuuntiin monipuolisesti ja tehokkaasti. High Chair on kookkaampi laite, johon kuuluu myös selkänoja sekä käsikahvat. Arm Chair (Baby Chair) taas on matala tuoli, jossa on kevyet jouset ja liikkuva selkänoja.

Muut laitteet ja välineet

Edellisten lisäksi Joseph Pilates kehitti useita muita erilaisia laitteita ja välineitä. Näitä ovat muun muassa Ped-o-pull (kuvassa), Giljotiini, Foot corrector, Toe corrector, Finger exerciser, Magic circle eli pilatesrengas ja punnerruskahvat. Nykyisin pilatesharjoittelussa käytetään yleisesti myös pienvälineitä, esimerkiksi palloja, rullia, kuminauhoja ja käsi- tai nilkkapainoja.