PILATES – MITÄ SE ON?

Pilatesmenetelmä on Yhdysvalloissa varsinaisen uransa tehneen mutta alunperin saksalaisen Joseph Hubertus Pilateksen (1883–1967) luoma kehonhallintamenetelmä. Sen pääasiallisena tavoitteena on kehittää optimaalista toiminnallista ryhtiä vahvistamalla vartalon keskialuetta, opettamalla fysiologisesti oikeaoppisia liikeratoja ja syventämällä hengitystä. Pilatesharjoitteet käynnistyvät keskivartalon syvien lihasten aktivoimisesta, ja useimmiten ne toteutetaan lateraalisen hengityksen rytmissä. Niissä pyritään myös sitomaan kehon eri osat hyvään toiminnalliseen yhteyteen toistensa kanssa. Täten menetelmä vahvistaa syviä, hyvää ryhtiä ylläpitäviä lihaksia, jotka myös koordinoivat taloudellista ja vähäenergistä tuki- ja liikuntaelinten käyttöä. Tästä syystä menetelmän harjoittelu vaatii tarkkaa keskittymistä ja harjoitteiden puhdasta suorittamista, jotta siitä saisi parhaimman mahdollisen hyödyn irti. Pilatesliikkeiden teho perustuukin kuuteen harjoittelua ohjaavaan periaatteeseen: tarkkuus, keskittyminen, keskustan käyttö, hallinta, virtaus ja hallittu hengittäminen. Pilatesharjoittelu kehittää voimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta, kehonhallintaa sekä kehotietoisuutta.

Pilatesmenetelmä on kaikille kaikenikäisille ja -kuntoisille liikkujille sopiva, looginen ja aina uusia haasteita tarjoava liikuntamuoto. Pilatesta voi harjoitella yksityis- ja ryhmätunneilla, matolla ja laitteilla. Pilatesharjoittelu kannattaa aloittaa pilatesohjaajakoulutuksen saaneen ohjaajan kanssa, jolloin harjoittelu on turvallista ja liikkeet räätälöidään itselle sopivaksi.

Tutustu pilatekseen esittelyvideomme avulla. (Video on julkaistu 15.8.2020.)

Etsi alueesi Pilates -osaajaa ⇒